08 Januar 2025

9:00 - 10:00 Uhr // 9 - 10 a.m.

Manuela Bosch (sie/ keine) (Social Presencing Theatre), Sorka Tzschabran (sie) (TD-Lab)

Emotions: Transdisciplinary Perspectives (Webinar)

Harness the potential of your inner perception in your professional relationships! We all experience emotions and body sensation, both in our personal and professional lives. Yet, in the workplace—especially in scientific collaborations—we are often overly focused on the cognitive level of the relationships, missing out on opportunities for deeper, more effective ways of collaborating with our teams. Imagine transforming the awareness for emotions and sensations into a powerful tool for collaboration. Join us to explore how you can use embodied experiences to create a more cohesive work environment in your transdisciplinary & participatory research project.

In this Webinar we will learn to better notice our actual realities in form of emotions, physical sensations and mental experience in a very moment. We take this into exploring a challenging situation, e.g. during our transdisciplinary research and professional work, and receive fresh perspectives on our relationship with ourselves, our work and the social field around us.

The chosen approach in this webinar to explore our experiences is Social Presencing Theater. As an art form and in itself transdisciplinary method, Social Presencing Theater sharpens both, self-inquiry and systemic views on social change.

It is not ‘theater’ in the conventional sense, instead it offers a blank stage for simple body postures and movements to dissolve limiting concepts, to access intuition, and to make visible both current reality, and the deeper – often invisible – points for creating profound change and future possibilities. Social Presencing Theatre evokes the unspoken. It activates and brings together our knowing-body, with group intelligence and creative expression. By this, it integrates contemplative practices, the body-, cognitive- and emotional intelligence (embodiment) and dialogue.

General Information:
Participants will receive additional material and literature references to enable them to independently deepen the topics covered in the webinar.
The seminar is part of the Breakfast Talks series "Transformative Dialogues". Participation in only this webinar is possible.

Target Group:
The webinar is designed for transdisciplinary research intermediates but also beginners. Members of all status groups from the Berlin University Alliance partners are invited. Guests from other institutions are welcome. The seminar will be offered in English.

Trainer:
Manuela Bosch (no pronouns or she/her)

Manuela Bosch is a facilitator and guide for transformational experiences in groups, organizations, and individuals who works with various unconventional techniques that hold community at the center and include embodiment, creativity and nature. Manuela participated in the year long Social Presencing Theater Advance Training with Arawana Hayashi from 2016/2017 and shared the practice in Berlin, online and at conferences world-wide ongoing since 2015.

Emotionen: Wir alle erleben sie, sowohl in unserem persönlichen als auch in unserem beruflichen Leben. Doch am Arbeitsplatz - insbesondere bei der wissenschaftlichen Zusammenarbeit - übersehen wir oft ihre Auswirkungen und verpassen so die Chance auf tiefere, konstruktivere Verbindungen im transdisziplinären Kollaborieren. Stellen Sie sich vor, Sie könnten dieses Bewusstsein in ein Werkzeug für die Zusammenarbeit verwandeln. Erkunden Sie mit uns, wie Sie emotionales, körperliches und erfahrungsbasiertes Wissen einsetzen können, um ihr Arbeitsumfeld in Ihrer transdisziplinären und partizipativen Forschung zu stärken und für plurale Perspektiven zu öffnen.

In diesem Webinar lernen wir, unsere Gefühle in Form von Emotionen, körperlichen Empfindungen und mentalen Erfahrungen in einem bestimmten Moment zugänglich zu machen. Wir richten unseren Blick auf unsere sogenannten „inner landscapes“ im Hinblick auf herausfordernde Situation (z.B. während Ihrer transdisziplinären Forschung und in beruflichen Kontexten allgemein), um neue Perspektiven auf unsere Beziehung zu uns selbst, unserer Arbeit und dem sozialen Feld um uns herum zu erhalten.

Der in diesem Webinar zentral vorgestellte und angewandte Ansatz ist das Social Presencing Theatre. Als Kunstform und in sich transdisziplinäre Methode schärft Social Presencing Theatre sowohl die Selbsterforschung als auch den systemischen Blick auf sozialen Wandel.

Es ist kein „Theater“ im herkömmlichen Sinne, sondern bietet eine leere Bühne für einfache Körperhaltungen und Bewegungen, um limitierende Konzepte aufzulösen, Zugang zur Intuition zu finden und sowohl die gegenwärtige Realität als auch die tieferen - oft unsichtbaren - Apsekte zur Schaffung tiefgreifender Veränderungen und zukünftiger Möglichkeiten sichtbar zu machen. Social Presencing Theater ruft das Unausgesprochene hervor. Es aktiviert unseren wissenden Körper und bringt ihn mit der Gruppenintelligenz und dem kreativen Ausdruck zusammen. Auf diese Weise integriert es kontemplative Praktiken, die körperliche, kognitive und emotionale Intelligenz (Embodiment) und den Dialog.

Trainer*in:
Manuela Bosch (keine Pronomen oder sie/ihr)

Manuela Bosch ist Moderator*in und Begleiter*in für transformative Erfahrungen in Gruppen, Organisationen und für Einzelpersonen. Manuela arbeitet mit verschiedenen unkonventionellen Techniken, die die Gemeinschaft in den Mittelpunkt stellen und Verkörperung und Kreativität einbeziehen. 2016/2017 nahm Manuela an dem einjährigen Social Presencing Theater Advance Training mit Arawana Hayashi teil und teilt seither diese Praxis in Berlin, online und auf Konferenzen weltweit.